هفت دی در این خصوص با علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت و گو کرده و وی پاسخ داده است موضوع  احداث این بازارچه غیرقانونی بوده است و  توسط شخصی صورت گرفته است، وی تفاهم نامه ای را برای مجتمع تفریحی سرگرمی با ما امضا کرده بودند که البته تا پایان سال ۹۷ هم به اتمام رسیده است و این احداث دارای رای ماده ۱۰۰ است که بر اساس آن باید تخریب شود. 

 

هفته نامه فروردین امروز نیز در مطلبی به موضوع بحران آب در قزوین پرداخته و نوشته است با وجود آن که بارش ها در قزوین رشد ۳۰ درصدی داشته است اما قزوین همچنان دومین استان کشور است که از دایره بحران آبی خارج نشده است. این را یک موسسه بین المللی اعلام می کند.

 بنابر تازه ترین گزارش اطلس ریسک های آبی، قزوین دومین استان است که با بحران آبی مواجه است البته البرز با گرفتن نمره کامل ۵ در شاخص بحران آبی،  بحرانی ترین وضعیت را در میان تمام استان های کشور دارد، مساله ای که باعث شده است حتی در میان بیش از ۳ هزار شهر مورد بررسی در رده ۳۴ جهانی بایستد.

پس از البرز استان های قزوین، تهران، مرکزی و همدان به طور مشترک در رده دوم جای دارند.

فروردین امروز در ادامه این مطلب خود به نقل از یک مقام بلند پایه در حوزه آب قزوین نوشته است اصلاح نحوه آبیاری جهاد کشاورزی، بیشتر در حد حق آبه های کشاورزان عملیاتی می شود که می بایست سطح اقدامات گسترده تر باشد، تا بتوان وضعیت قرمز منابع آب زیرزمینی را به وضعیت سبز تبدیل کرد.

رسیدگی به زمین خواری در هفت سنگان، مطالبه رسانه های قزوین

در هفته های اخیر صفحات نشریات و پایاه های خبری و صفحات مجازی خبرنگاران قزوینی پر است از پیام ها و اخباری در خصوص پرونده زمین خواری هفت سنگان و همگی یک صدا خواستار تسریع در رسیدگی به این پرونده شده اند.

روزنامه ولایت نیز در شماره اخیر خود تیتر اول راه به همین موضوع اختصاص داده و سخنان داود محمدی رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی را منتشر کرده که گفته است کمیسیون اصل ۹۰ برای اراضی هفت سنگان تمامی اقدامات قانونی خود را انجام داده و بخشی از پرونده مربوطه را به هیات رسیدگی به تخلفات اداری ارسال کرده و بخش دیگری از پرونده در مرجع قضایی تحت رسیدگی است.

محمدی گفته است گاهی تصور می شود که کمیسیون اصل نود مرجع صدور حکم نهایی است و این در حالی است که کمیسیون اصل ۹۰ وظیفه اش تشکیل پرونده و ارسال آن به قوه قضاییه است و اساسا این کمیسیون مرجعی نیست که بتواند مجازات کند یا حکم برائت صادر نماید! و تصمیم گیری در این باره بر عهده دستگاه قضایی است اما هنوز قوه قضاییه اعلام نظر نکده است.

این نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی این را هم گفته است که عده ای معتقدند رسیدگی به پرونده هفت سنگان طولانی شده که این نیز مستلزم رسیدگی به پرونده های کمیسیون اصل نود، در شعب خاص و خارج از نوبت است که در دیدار اعضای کمیسیون اصل ۹۰ با  آیت الله رییسی این موضوع جزو درخواست های بنده بود تا اثربخشی رسیدگی به موقع آن زودتر در جامعه انعکاس یابد.

مخالفت با حضور سلبریتی ها در برنامه های هفته فرهنگی قزوین

چند سالی است در جشنواره های فرهنگی که شهرداری قزوین در مناسبت های نوروز و همچنین هفته فرهنگی قزوین ترتیب می دهد شاهد حضور چهره های هنری کشور در جُنگ های شبانه قزوین هستیم که تا حدودی با استقبال شهروندان نیز مواجه می شود اما در روی دیگر سکه مخالفانی قرار دارند که نسبت به هزینه های میلیونی برای دعوت از این چهره های غیر قزوینی که عمدتا نیز هنرمندان درجه چندم هستند اعتراض دارند.

پایگاه خبری صبح قزوین در بخشی از گفت و گو با محمد حسن سلیمانی کارشناس فرهنگی و قزوین پژوه این موضوع را نیز مورد بررسی قرار داده و سلیمانی پاسخ داده است :برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین به اقدامات ظاهری و زرق و برق نیاز ندارد بلکه باید فعالیت‌های اساسی و بنیادی در راستای معرفی استان و شخصیت‌های مغفول مانده استان انجام شود.

وی ادامه داده است: هفته فرهنگی قزوین موقعیت و فرصتی ممتاز است که باید از آن برای بازمعرفی پیشینه تاریخی و هویت دیرینه فرهنگی نهایت بهره را برد.

سلیمانی گفته است ما نیاز نداریم این هفته را پرزرق و برق کنیم و هنرمندانی را از تهران دعوت کنیم بلکه می‌توان از توان هنرمندان استان بهره برد؛ درواقع دعوت‌ از هنرمندان تهران صرفا در دقایق حضور آن‌ها در جلسه تاثیر دارد و هیچ پیامدی برای حوزه فرهنگ استان نخواهد داشت و می‌توان از اهالی گمنام فرهنگ استان بهره برد.

پایگاه خبری شاخص نیز در مصاحبه با فرج الله فصیحی رامندی عضو شورای اسلامی شهر قزوین همین موضوع را مورد توجه قرار داده و فصیحی گفته است باتوجه به بضاعت‌های بالای فرهنگی و هنری استان قزون بدون شک می‌توان از این ظرفیت‌های بومی بهره‌مند شد و موافق حضور چهره‌ها و به نوعی سلبریتی‌ها به مناسبت هفته فرهنگی قزوین نیستم.

گمانه زنی رسانه ها برای استانداری بعدی قزوین

در  ماه های اخیر که خبر بازنشستگی عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در محافل خبری منتشر می شود، رسانه ها هر بار نام افراد مختلف بومی و غیر بومی  را عنوان گزینه استانداری قزوین مطرح می کنند.

در حالی که چند روز قبل یکی از نشریات استان شایعه انتصاب منوچهر حبیبی معاون سیاسی و امنیتی استاندار فعلی  را به عنوان استاندار قزوین منتشر کرد امروز پایگاه خبری صبح قزوین خبری را به نقل از خبرگزاری فارس منتشر کرده و نوشته است به زودی  هدایت‌الله جمالی‌پور، مشاور امور اقتصادی استاندار تهران، در هیئت دولت معرفی شده و با حکم استانداری قزوین راهی ساختمان سرداران خواهد شد.

عبدالمحمد زاهدی روز یکشنبه در نشست خبری خود به رسانه ها گفت: بیستم بهمن ماه بازنشسته می شود اما با توجه به در پیش بودن انتخابات از وزیر کشور خواسته است  با استعفای وی موافقت کرده و زودتر استاندار جدید را منصوب کند.

تعطیلی یک بازارچه صنایع دستی و اعتراض غرفه داران

یکی از خبرها و گزارش های ویژه مطبوعات استان در هفته اخیر موضوعی است که توسط هفته نامه هفت دی در خصوص تعطیلی یکی از مکان های عرضه صنایع دستی به دلیل بدقولی و تخلف یک نفر منتشر شده است.

بنابر گزارش هفت دی ماجرا از این قرار است که حدود دو سال پیش شخصی با مراجعه به سازمان صنایع دستی و با ایجاد قرارداد و تفاهم نامه ای یک ساله تا پایان سال ۹۷ به عنوان پیمانکار متعهد می شود زمین چمن ورزشگاه تختی را برای احداث مجتمع تفریحی و سرگرمی آماده کند.

اما وی بر خلاف توافق صورت گرفته این مکان را با ایجاد ۵۶ غرفه تبدیل به بازارچه صنایع دستی می کند و غرفه های ۹ متری که هرکدام به مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیون تومان به غرفه داران که عموما از صنعتگران مطرح استان بوده اند رهن و اجاره داده است حال با توجه به اینکه مهلت این قرارداد که بین این شخص و صنایع دستی بوده تمام شده و از طرفی موضوع قرارداد نقض شده است، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بنا دارد طبق ماده ۱۰۰ این مکان را با غرفه هایش تخریب کند اما طبق گزارشات رسیده برخی از این غرفه داران با مراجعه به مراجع قضایی از فرد خاطی شکایت کرده و خواستار رسیدگی شده‌اند.

هفت دی در این خصوص با علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت و گو کرده و وی پاسخ داده است موضوع  احداث این بازارچه غیرقانونی بوده است و  توسط شخصی صورت گرفته است، وی تفاهم نامه ای را برای مجتمع تفریحی سرگرمی با ما امضا کرده بودند که البته تا پایان سال ۹۷ هم به اتمام رسیده است و این احداث دارای رای ماده ۱۰۰ است که بر اساس آن باید تخریب شود. 
وی ادامه داد: با آن که از اول این قرارداد موضوع دیگری داشته و طرح شکایت ما به دستگاه قضایی صورت گرفته است، اما به دلیل رفاه حال صنعتگران تا پایان قرارداد صبر کردیم اما اکنون دیگر مهلت قرارداد به تمام رسیده و به دلیل پیوستگی این محوطه به سایت دولتخانه صفوی و برای انجام امور گودبرداری و کاوش باید آزاد شود.
خزائلی همچنین پاسخ داد: ما همواره حامی و مدافع صنعتگران و هنرمندان شناسنامه دار هستیم و قطعا با بازپس گیری این زمین برای آنان که مجوز و شناسنامه کاری دارند و البته تعدادشان بسیار کمتر از غرفه داران این مجموعه است و همه ۵۶ نفر را شامل نمی شود، موضوع جا به جایی و سازمان دهی را در نظر خواهیم گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفته است: متاسفانه طرف قرارداد همکاری نکرده است و شکایت های متعددی از سوی همین صنعتگران علیه وی صورت گرفته است و با توجه به این که هم در سال ۹۷ و هم سال ۹۸ طرح موضوع به دستگاه قضایی کرده ایم و رای به تخریب طبق ماده ۱۰۰ داریم، صنعتگران را در جای مناسبی در سطح شهر منتقل خواهیم کرد و این مکان به عنوان یک سایت باید برچیده شود تا عملیات کاوش در آن صورت گیرد.