گرچه به اذعان مسئولان، آب آبیک کاملا سالم و بهداشتی بوده، اما مردم شهر چند سالی است برای تهیه آب شرب مصرفی خود مجبورند به مناطق و اماکن صنعتی و تولیدی دور و نزدیک آبیک از جمله گاوداری‌ها و روستاهای همسایه بروند.حتی از آب قنات روستای آبیک علیا استفاده می‌کنند که کارشناسان بهداشت نسبت به مصرف آن بارها به مردم منطقه هشدار داده‌اند. به محل قنات رفتیم و با چند خانوار در این باره حرف زدیم.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، سال 85 بود که رئیس دولت نهم در سفری به استان قزوین به مردم آبیک وعده داد که بزودی می توانند  از آب سد طالقان بهره‌مند شوند این قول آن‌چنان مردم منطقه را  به وجد آورد که بلافاصله مسئولان وقت موضوع را  به عنوان یکی از مصوبات شهرستان آبیک در استان قزوین به تصویب رساندند. امروز که حدود 14 سال از آن زمان می‌گذرد این وعده هنوز محقق نشده است.

ناگفته نماند در سال 92،  120 میلیارد ریال اعتبار برای انتقال آب سد طالقان به شهر آبیک نیاز بود؛ اما چون نمی‌توانستند در این سال پروژه جدیدی در ردیف ملی تعریف کنند، تحقق انتقال آب از سد طالقان به شهر آبیک، به سال آینده 93 موکول شد.

تا اینکه با پی‌گیری‌های نمایندگان دوره پیشین مجلس ، موضوع به نتیجه رسید و مصوب شد 60 میلیون مترمکعب آب از سد طالقان به استان قزوین اختصاص یابد که در سوم اردیبهشت ماه سال 96 کلنگ عملیات طرح آبرسانی از سد طالقان به زمین خورد و قرار شد این پروژه سه ساله به پایان برسد اما این وعده هم تا کنون عملی نشد.

داود محمدی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس نیز در بهمن ماه گذشته در خطبه‌های نمازجمعه به نقل از دست‌اندرکاران پروژه آبرسانی سد طالقان، قول داد شهریور ماه 98 آب سد به آبیک می‌رسد ولی تاکنون خبری از آن هم نیست و مردم  همچنان چشم انتظارند.

مردم مطالبه‌گری‌شان را بیشتر کنند

گرچه به اذعان مسئولان، آب آبیک کاملا سالم و بهداشتی بوده، اما مردم شهر چند سالی است برای تهیه آب شرب مصرفی خود مجبورند به مناطق و اماکن صنعتی و تولیدی دور و نزدیک آبیک از جمله گاوداری‌ها و روستاهای همسایه بروند.حتی از آب قنات روستای آبیک علیا استفاده می‌کنند که کارشناسان بهداشت نسبت به مصرف آن بارها به مردم منطقه هشدار داده‌اند. به محل قنات رفتیم و با چند خانوار در این باره حرف زدیم.

 

خانواده‌ای در مسیر آب قنات چندین بطری و دبه را از آب پر کرده و پدر خانواده مشغول شستن خودرویش بود.مرد  میانسال دیگری دبه به دست از خودرو خارج شد. کم کم بر تعداد حضور مردم شهر آبیک بر سر قنات بیشتر شد و برخی اذعان کردند که غروب بسیار شلوغ می‌شود و حتی برای تهیه آب به صف می‌ایستیم. یکی از شهروندان که دل پُری از وضعیت کیفیت آب شرب داشت، در گفت‌وگو با ایلنا گفت : وجدانا مردم صبوری هستیم  در حالی که باید  مطالبه‌گری خود را از مسئولان بیشتر کنیم.

او که 40 سال دارد افزود: سعی می‌کنم هفته به هفته 4 دبه آب، از  قنات روستای آبیک علیا تهیه کنم و به خانواده‌ام سفارش کردم جیره‌بندی کنند تا بتوانیم برای نوبت بعد آب داشته باشیم.

 

این شهروند آبیکی ادامه داد: برخی از مردم کار، گرفتاری و بیمار دارند و ازسویی وسیله نقلیه هم ندارند که آب از قنات یا مکان‌های دیگر تهیه کنند تا بتوانند آب گوارا بنوشند بنابراین از مسئولان درخواست می‌شود به قول خود مبنی بر رسیدن آب سد طالقان به مردم عمل کنند.

شهروند دیگری هم به ایلنا گفت: زورمان به کسی نمی‌رسد اما زورمان به خودمان می‌رسد که آب خوش طعم از چشمه و قنات یا جاهای دیگر تهیه کنیم.

وی افزود: حدود 40 سال است که ساکن آبیک هستم و پنج یا 6 سالی هم است که از گاوداری پایین دست شهر آبیک، از یک شرکت   و قنات با دبه آب شرب تهیه می‌کنم. گرچه تهیه آب با دبه سخت است اما تحمل می‌کنیم چرا که آب آبیک برای خوردن املاح زیادی دارد و سنگین است و اذیت می‌شویم.چرا باید آبی را مصرف کنیم که هم  شور و بد طعم است و هم پول آن را به زور از ما می‌گیرند.

شهریور هم آمد و اتفاقی نیفتاد

یک جوان آبیکی هم گفت : قرار بود  شهریور ماه آب از سد طالقان به آبیک برسد که البته امیدواریم تا تابستان تمام نشده  برای همیشه از دبه به دستی راحت شویم.

 

مرتضی که 6 سال است ساکن آبیک است، افزود: اول از گاوداری روستای حسین‌آباد آب تهیه می‌کردم اما آب قنات بهتر و به منزل نزدیکتر است، به همین دلیل همیشه از این مکان آب تهیه می‌کنم.

وی افزود: چند بچه کوچک دارم و به دلیل شوری زیاد و بد طعم بودن آب منطقه نمی‌توانیم  از آب آبیک مصرف کنیم به همین دلیل هر روز صبح یک دبه آب از قنات به منزل می‌برم.از طرف دیگر با توجه به وضعیت جاده‌ها  برای زن و بچه هایمان  سخت است که هر  چند روز یک‌بار  به قنات آمده و آب تهیه کنند.

هجوم احشام به مسیر آب قنات

حین تهیه گزارش گله‌ای از احشام از دوردست به سمت قنات در حال حرکت بود و با سرعت، بزها و گوسفندان خود را به مسیر آبی که قنات وجود دارد، رساندند و آبی نوشیدند و مسیر را ترک کردند.در واقع می‌توان گفت آب قنات علاوه بر تامین آب برای مردم شهر آبیک، منبع آبی برای احشام هم هست. چشمه جوشانی هم در کنار آب لوله‌کشی شده قنات وجود داشت که به گفته یکی از شهروندان  در قدیم این چشمه، آب آبیک بوده که بسیار گوارا و خوشمزه بوده و مردم از این آب مصرف می‌کردند.

آب آبیک 100 درصد بهداشتی و سالم است

داراب بیرانوندی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین اما نظر دیگری دارد .این مسئول در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه آب شرب شهر آبیک 100 درصد بهداشتی و سالم است، گفت:  با توجه به طبیعت بافت منطقه آبیک، سختی آب این شهر بالاتر از دیگر مناطق استان قزوین است برای همین  مردم از طعم و مزه آب گلایه‌مندند زیرا با ذائقه آنها اختلاف دارد وگرنه کاملا بهداشتی است.

وی افزود: نیترات موجود در آب آبیک، زیر 50 بوده و در حد استاندارد آب ایران است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به ورود آب چهار چاه جدید در مدار آبرسانی شهر آبیک، کیفیت آب این شهر نسبت به گذشته بهتر شده؛ نگران این موضوع هستیم که بعضا مردم از مکان‌هایی که کلرزنی و کنترل نمی‌شود، آب تهیه  کنند که امیدوارم بار میکروبی نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین ادامه داد: بهرمندی از  آب سد طالقان   خواسته به حق مردم است که پیگیری این موضوع در دستور کار مسئولان استانی و کشوری قرار دارد.

بیرانوندی اضافه کرد: آب شرب شهر آبیک از سوی دانشگاه علوم پزشکی و شرکت آب و فاضلاب شهری استان و دیگر دستگاه‌های مربوط روزانه  رصد و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و مردم مطمئن باشند آب مجاز وارد شبکه آبرسانی  می‌شود.

یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین نیز در گفت‌وگو با  ایلنا گفت: طبق برنامه زمان‌بندی شده، پروژه تصفیه‌خانه و خط انتقال طرح آبرسانی از سد طالقان به قزوین باید تاکنون 82 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد که با توجه به نبود اعتبارات، تاکنون هشت درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: در حال حاضر تلاش می‌کنیم از تمام ظرفیت‌های قانونی بودجه از قبیل تهاتر مالیاتی و تهاتر وام و غیره برای ادامه پروژه طرح آبرسانی از سد طالقان به استان قزوین استفاده ‌کنیم.

این مسئول ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب کشور تامین بخشی از اعتبارات طرح آبرسانی مذکور و پیمانکار پروژه هم برای تامین بخشی از اعتبارات پروژه به ما قول دادند که اجرای پروژ را به سرانجام برسانند .همچنین آبرسانی و اجرای خط لوله انتقال هم از سوی شرکت آب و منطقه‌ای در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اضافه کرد: خط انتقال لوله‌گذاری پروژه آبرسانی از سد طالقان در حال اجرا است و ادامه عملیات اجرایی تصفیه‌خانه این پروژه هم به زودی آغاز می‌شود.

مکلی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که در حال انجام است و قول‌های مساعد مسئولان مبنی بر تخصیص اعتبارات، اگر مانعی در روند اجرای پروژه آبرسانی از سد طالقان پیش نیاید، تلاش خواهیم کرد تا پایان امسال آب سد طالقان به مردم شهر آبیک برسانیم.

ایلنا امیدوار است این بار وعده مسئولان به سرانجامی خوش برسد ؛ اگر چه با دو نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس نیز  سعی کردیم در این باره گفت وگویی انجام دهیم  اما این نمایندگان تا لحظه تنظیم گزارش به تماس‌های خبرنگار ایلنا پاسخی ندادند.